تصفیه آب با استفاده از میکروارگانیسم‌ها

تصفیه آب با استفاده از میکروارگانیسم‌ها
تصفیه آب با استفاده از میکروارگانیسم‌ها


در فرآیند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها به عنوان تجزیه کننده‌های طبیعی عمل می‌کنند. 
توسعه و اجرای استراتژی‌های جدید برای رفع آلودگی آب‌های آلوده به جنبه مهم جامعه مدرن تبدیل شده است و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و غیربیماری‌زا می‌توانند در تصفیه آب به کار گرفته شوند. آن‌ها از مواد آلی تغذیه می‌کنند و آن‌ها را به اشکال ساده‌تر و کم ضررتر تبدیل می‌کنند‌. این فعالیت میکروبی در حقیقت به تصفیه آب کمک می‌کند و آن را برای تخلیه در محیط یا استفاده مجدد مناسب می‌کند. 
مشکل آلودگی آب با فلزات سنگین در سراسر جهان به ویژه در مناطق شهری موضوعی کاملا حاد است. برای مثال در میان فلزات سنگین، آهن و ترکیبات آن یکی از آلاینده‌های عمده آب‌های سطحی شهری به حساب می‌آیند و آهن اضافی در آب آشامیدنی به عنوان اثر منفی بر سلامت انسان شناخته می‌شود. پیامدهای منفی شامل واکنش‌های آلرژیک، افزایش اندازه کبد، کاهش وزن، خستگی زیاد، ضعف، اختلال حافظه و... می‌باشد.  
میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم آهن را اکسید یا کاهش دهند. برای مثال میکروارگانیسم‌هایی که توانایی اکسید شدن و تمرکز آهن در سطح سلولی خود را دارند به گونه‌های آب شیرین و دریایی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین نوع باکتری اکسید کننده آهن در آب‌های بسته، جنس Siderocapsa و Arthrobacter است.

نویسنده: ملیکا شیاسی.
ویراستار: صبا صوفی.