پیش بسوی انسان سایبورگ

پیش بسوی انسان سایبورگ
پیش بسوی انسان سایبورگ

سایبورگ (cyborg) را می‌توان یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی تعریف کرد. به نظر می‌رسد گام بعدی تکامل بشریت بی ارتباط با پیشرفت فناوری ربات‌ها نباشد. هم‌اکنون انسان‌ها در دوره‌ای زندگی می‌کنند که بیشترین وابستگی را به وسایل الکترونیکی دارند. ما نمی‌توانیم زندگی خود را بدون فناوری‌های الکترونیکی تصور کنیم. با این وجود همچنان راه زیادی وجود دارد تا با هدف افزایش توانایی‌های انسان، ایمپلنت‌های الکترونیکی و مکانیکی به عنوان جزیی از بدن انسان درآید. 

سایبورگ به چه معناست؟
سایبورگ را می‌توان موجود زنده‌ای دانست که اجزای بیومکانیکی و اندام زیستی آن با هم ادغام شده است. با چنین تعریفی امروزه تعداد زیادی از انسان‌ها را می‌توان سایبورگ دانست. فناوری در سراسر جهان در حال کمک به افرادی است که با ایمپلنت‌های شنوایی دوباره می‌شنوند و با اندام مصنوعی دوباره راه می‌روند.

اگر تعریف سایبورگ را تنها مختص انسان‌های سالمی در نظر بگیریم که با فناوری‌های توان‌فزا، توانایی‌های خود را از محدودیت‌های طبیعی انسان فراتر برده‌اند، تعداد کمتری انسان سایبورگ وجود دارد.

ایلان ماسک،فرد جاه‌طلبی که طی سال‌های گذشته انقلابی‌ترین ایده‌های بشر مثل فرستادن فضا پیماها با موشک‌های چندبار مصرف Space X، خودرو‌های برقی تسلا و... را به سرانجام رسانده؛ اعلام کرد که اولین تراشه نورالینک در مغز یک فرد توسط یک ربات کاشته شد.

ایلان ماسک که تراشه نورالینک را "تله‌پاتی" نامیده، اذعان داشته که این تراشه وسیله‌ایست برای ارتباط ذهن با رایانه‌ها مانند گوشی‌های هوشمند.

او کاربرد‌های دیگری مثل درمان بیماری‌های عصبی_حرکتی مانند( پارکینسون و هانتینگتون) و ارتباط گیری انسان‌ها با استفاده از این تراشه،برای "تله‌پاتی" متصور است.

منبع:

مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی

کانال اتحاد زیست شناسان